Venemaa ja Poola suutmatus jõuda veomahtudes kokkuleppele on toonud lisatööd Eesti vedajatele. Samas paneb Vene-Poola tüli veoäris hinnad tõusma.
- Piirijärjekord Narvas Foto: Erik Prozes
Veebruari lõpus kirjutas Äripäev, et
Valgevene ja Leedu piiri ummistavad sajad veokid. Delovõje Vedomosti selgitas välja, et sellel on kaks põhjust. Üks on katkenud liiklus Vene-Poola piiril, sest kaks riiki pole suutnud uuendada veolepingut ning vana lepingu tähtaeg sai veebruaris ümber.
Teiseks pole Vene veokitel võimalik valida teed läbi Ukraina, sest kohalikud blokeerivad alates 11. veebruarist nende läbisõitu Karpaatidest Nižnije Vorota küla lähedal. Läbisõit muutus oluliseks just siis, kui kaubad suunati marsruudilt Valgevene-Poola ümber Ukraina-Slovakkia-Ungari suunale.
Kuigi kaks riiki jõudsid väidetavalt kaupade transiidis 12. veebruaril kokkuleppele, jätkavad kohalikud ogranisatsioonid tee blokeerimist tähtajatult.
„Muidugi mõjutab Ukraina ja Poola olukord ka meid. Juba on tunda positiivset mõju: tööd on rohkem ning hinnad tõusevad, kuigi mitte nii kiiresti, kui tahaks, kuid siiski,“ rääkis ASi Jupiter Plus juht Jevgeni Sidorov. Tema sõnul on tulnud palju pakkumisi just Vene suunal. „100 000 Poola veokit on ikkagi palju ning isegi kui nad kõik ei töötanud Venemaa suunal, siis vedajate maht on ikkagi vähenenud,“ selgitas Sidorov.
Ta lisas, et Vene turgu kaotada on imelihtne, kuid tagasi võita väga keeruline. „Praegu palutakse Venemaal masinat tellides, et see poleks Poolast pärit. Vaevalt see kiiresti ununeb,“ rääkis Sidorov.
Ka Eestis pikad järjekorrad
Samas on oluliselt kasvanud Venemaale sissesõidu järjekord ka Eesti piiril. Sidorovi sõnul tuleb seista kohati kuni 60 tundi. „Millegipärast lastakse Poola vedajaid üle Eesti piiri, kuigi reeglina reageerib Vene pool poliitilistele otsustele väga kiiresti. Kuid nii imelik kui see ka pole, sõidavad nad endiselt läbi Eesti,“ rääkis Sidorov.
Seevastu Sunday Logisticu juht Aleksandr Gorbov ütles, et vedajate olukord on endiselt väga keeruline sanktsioonide tõttu, mis vähendasid tugevalt tellimuste mahtu. „Paljud, kes sõitsid Vene Föderatsiooni, panid oma autod müüki või lasid autojuhid lahti ning jätsid masinad lihtsalt parklasse seisma,“ rääkis Gorbov. Ta lisas, et pole tunnetanud, et olukord Ukrainas ja Poolas oleks Eesti vedajatele kasuks tulnud. „Meie peamised marsruudid on läbi Baltimaade Venemaale ja Kesk-Aasiasse. Ukraina turg pole kunagi olnud oluline ning muutus täiesti ebahuvitavaks eelmise aasta kevadest, kui riskid oluliselt kasvasid,“ selgitas Gorbov.
Kui algas konflikt Ukrainaga, muutusid ka veod Venemaalt Ukrainasse või sealne transiit väga keeruliseks, rääkis Gorbov. „Autovedu on keeruline isegi läbi Valgevene, sest sissesõitu saadab pikk ülevaatus piiril,“ lausus Gorbov. „Samas on logistika paindlik teadus ning alati saab leida alternatiivi nii vormistamiseks kui ka marsruudile,“ märkis Gorbov.
Seotud lood
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (
laen.ee,
smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.